دو رئیس جمهور در پاستور نگنجد!-راهبرد معاصر

دو رئیس جمهور در پاستور نگنجد!

مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب شد. اما قرائن حاکی از آن است که مسیر او برای تشکیل کابینه با موانعی از سوی جریانات داخلی همسو با منش سیاسی او همراه است.
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۲۰ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 10
کد خبر: ۲۴۹۳۳۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه اصلاح طلب شرق نوشت: شنیده‌ها حاکی از آن است که شورای سیاستگذاری دولت چهارهم با ترکیب محمدجوا‌د ظریف، علی ربیعی، علی طیب‌نیا، رضا صالحی امیری و علی عبدالعلی‌زاده و با ریاست محمدرضا عارف تشکیل شده است.
این گزاره البته با تکذیبیه وزیر روحانی مواجه شد. آذری جهرمی در صفحه ایکس خود نوشت: «اخباری توسط برخی چهره‌های شناخته‌شده رسانه‌ای درباره ترکیب شوراهایی مثل شورای سیاست‌گذاری دولت چهاردهم یا شورای انتصابات، دست به دست می‌چرخد. همه فیک است و روال شفاف و مدل علمی و بروز انتخاب وزرا توسط رئیس‌جمهور منتخب به زودی اعلام خواهد شد.»
در کنار تکذیبیه‌ای که از سوی وزیر دولت روحانی منتشر شد،  افرادی از جریان اصلی اردوگاه اصلاحات همین گزاره دخالت در چینش کابینه را به شکلی دیگر عنوان کردند. 
«رمضان زاده» سخنگوی دولت خاتمی و استاندار اسبق کردستان در صفحه ایکس خود نوشت: «قبول کنیم پیرمردهایی مثل من، که هریک در دولت‌های گذشته نقشی داشته‌ایم، در وضع نابسامان کنونی کشور قاصر یا مقصر بوده‌ایم. پس اکنون دور و بر پزشکیان را شلوغ نکنیم و بگذاریم خود او، با نسلی جدید از جوانان و زنان امید را در دل مردم، برای سامان امور، زنده نگاه دارد.»
«محمد مهاجری» از جریان رسانه‌ای اصلاح طلب در متنی تحت عنوان «بر آن عهد که بستید، هستید؟» نوشت: هنوز نه تنفیذ انجام شده، نه تحلیف، افراد منتظرالوزاره دارند معاونان خود را در دولت آقای پزشکیان تعیین می‌کنند! عده ای هم عضو فلان تشکل و بهمان جبهه سهم خود را از دولت می‌خواهند و حالی‌شان هم نیست که رئیس‌جمهور در آخرین مناظره گفت عضو و وامدار هیچ حزب و تشکیلاتی نیست. حالا دوره افتاده‌اند که حاجی انا شریک!
مهاجری در پایان نوشت: امید می‌رود آقای پزشکیان بر عهدی که با مردم بسته بماند تا دولتی کارآمد تشکیل دهد و هیچ سهمی به مغازه‌ها و دکه‌های سیاسی واگذار نکند.
این صحبت‌ها درحالیست که شخص روحانی و اعضای کابینه او در حال ایراد مواضعی از زبان دولت پزشکیان هستند. روحانی در بخشی از پیام تبریک خود به پزشکیان عملاً رای به مسعود را رای به خود فرض انگاشته است.
در پیام روحانی آمده است: یکی از محورهای بارز تقابل دو دیدگاه رقیب، حوزه سیاست خارجی کشور بود. مردم به روشنی در این همه‌پرسی ملی، به دیدگاه تعامل سازنده با جهان و بهره‌گیری از دیپلماسی هوشمندانه و عزتمندانه و احیاء توافق برجام رأی دادند. اینک فرصتی دیگر پیش آمده است که به جبران فرصت‌سوزی‌های گذشته برخاست و حق حضور عزتمندانه کشور در جامعه جهانی را بازپس گرفت.
ظریف با وجود آنکه نوشت در دولت پزشکیان حضور ندارد، در صفحه ایکس خود نوشت ایران تحت ریاست جمهوری منتخب برای مقابله با چالش‌های خود، تقویت روابط خود با کشورهای همسایه، و ایفای مجدد نقش خود در نظم جهانی در حال ظهور، متحدتر، مصمم‌تر و آماده‌تر از همیشه است!
به نظر می‌رسد که حامیان و اطرافیان پزشکیان می‌بایست به این نکته توجه داشته باشند که رئیس‌جمهور قرار است چینش کابینه و مسئولیت دولت را بر عهده داشته باشند و قرار نیست دیگران به جای ایشان، تصمیم بگیرند و یا ریاست داشته باشند./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار